روسیه، آمریكا را به تلاش برای بی ثبات كردن منطقه قفقاز متهم كرد
نوشته شده توسط : amatrack

به گزارش ایرنا، لوكاشویچ روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران گفت: ژست آمریكا مبنی بر حمایت از ایده تحریك آمیز تفلیس برای صدور گذرنامه خنثی، به فضای سازنده مذاكرات ثبات و امنیت در قفقاز كه امروز در ژنو آغاز شد، كمكی نمی كند.

رسانه های روسیه به تازگی از تلاش گرجستان برای اعاده كنترل خود بر جمهوری های خودخوانده اوستیای جنوبی و آبخازیا كه به گفته مقام های روس اغلب آنان دارای گذرنامه روسی هستند، خبر داده اند.

انتقاد سخنگوی وزارت امور خارجه متوجه اظهارات 'هیلاری كلینتون' وزیر امور خارجه آمریكا می باشد كه دو روز قبل در بندر 'باتومی' گرجستان اعلام كرد سفارتخانه های ایالات متحده از این پس گذرنامه های خنثی از ساكنان جمهوری های خودخوانده اوستیای جنوبی و آبخازیا علاقه مند به سفر به این كشور را می پذیرند.

كلینتون اظهار داشت: با تحقق این امر گرجستان به مردم اوستیای جنوبی و آبخازیا دسترسی خواهد داشت.

مناطق اوستیای جنوبی و آبخازیا پس از جنگ یك هفته ای میان روسیه و گرجستان در اوت 2008 میلادی به صورت یكجانبه از تفلیس اعلام استقلال كردند.

مقام های گرجی اعلام كرده اند كه گذرنامه های خنثی برای مردم جمهوری های خودخوانده یاد شده فاقد نماد گرجستان خواهد بود و در آن تنها شماره ثبت و شماره فردی درج خواهد شد.

مسكو در واكنش به اقدام تفلیس برای صدور گذرنامه های خنثی برای ساكنان اوستیای جنوبی و آبخازیا از آن به عنوان نیرنگ گرجی ها یاد و اعلام كرد كه این نوع از گذرنامه ها در اصل حاوی رمز تفلیس می باشد و وزارت كشور گرجستان مسوول صدور این اسناد می باشد.

وزارت امور خارجه جمهوری خودخوانده آبخازیا نیز از اقدام برخی كشورها در پذیرش گذرنامه های خنثی برای ساكنان این منطقه ابراز نگرانی و اعلام كرد كه شمار زیادی از مردم آبخازیا به دلیل داشتن گذرنامه روسی به تازگی از گرفتن روادید شنگن محروم شده اند.

هیلاری كلینتون همچنین در گرجستان اعلام كرد كه آمریكا به همكاری های دفاعی خود با تفلیس شامل آموزش نیروهای نظامی گرجی برای رصد پهنه های هوایی و آبی و نیز نوسازی بالگرد های نظامی این كشور ادامه می دهد.

لوكاشویچ سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در گفت و گوی امروز خود همچنین با اشاره به اظهارات كلینتون مبنی بر احتمال وقوع درگیری نظامی تازه میان گرجستان و روسیه از آن به عنوان اقدامی برای شعله ور كردن حس انتقامجویی در میان گرجی ها نسبت به روس ها یاد كرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه تشریح كرد: اظهارات بی مسوولانه كلینتون به تشویق رهبری گرجستان برای دست زدن به درگیری نظامی جدید در منطقه قفقاز منجر خواهد شد.

اروپام/518**1368**





:: برچسب‌ها: زرد , شب , رودخانه ,
:: بازدید از این مطلب : 272
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 19 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: